Skip to main content

VI UTVECKLAR BRANSCHEN OCH ÖKAR OMSÄTTNINGEN

Kategorierna trafikbutik, spel & tobaksbutiker och minilivs är tillsammans cirka 6500 butiker och omsätter årligen runt 26 miljarder kronor i bara förpackade varor. Av dessa 6500 butiker är endast 30 procent med i en kedja. Vill man lägga till fast food-kategorin tillkommer ytterligare cirka 20 miljarder kronor i omsättning.

Med fast food-enheter och caféer inräknade, så är antalet enheter cirka 12000. Branschen är således ett utmärkt skyltfönster för produkter gentemot konsumenterna, och en marknadsplats för starka varumärken! Till exempel så besöker 21 procent av den svenska befolkningen en convenience-butik, varje dag. Vår bransch är en utmärkt miljö för att lansera nyheter i, och väl värd att satsa på. Du når samtliga convenience-butiker, fast food-restauranger och caféer via vår tidning Convenience Stores News.

– I vår externa samarbetsgrupp med leverantörer, kedjor och grossister satte vi ett mål för ett par år sedan att fördubbla branschens omsättning på förpackade varor i butik till år 2020. Vi ligger nu på en takt med cirka 25 procents ökning, vilket är bra men vi kan bättre, säger Bengt Hedlund vd Convenience Stores Sweden (CSS). 

– För att nå målet arbetar vi med att få kedjor, grossister och leverantörer att samarbeta mer i flera aktiviteter så att kraften drar år rätt håll och summan av alla stora och små aktiviteter lyfter branschen, menar Bengt Hedlund.

CSS arbetar med aktiviteter som till exempel:

1. Konsumentundersökningar

I samarbete med Codeconcept Development har CSS sedan 4 år tillbaka genomfört konsumentundersökningar för att få veta mer om kundens beteende och behov.

– Väldigt mycket intressant information har kommit fram från dessa undersökningar, speciellt i den första undersökningen då vi fick reda på varför branschen tappat försäljning på förpackade varor, berättar vd Bengt Hedlund (CCS).

Det fanns i huvudsak tre anledningar till detta. Dels hade branschen tappat försäljning till dagligvaruhandelns förbutiker, vilket vi kände till innan. Dels hade vi också tappat försäljning till nischaktörer, vilket vi också kände till innan. Vad vi inte kände till var den tredje anledningen, nämligen ett nytt konsumentbeteende. De varor som tidigare var destinationsvaror i vår bransch, såsom tobak, tidningar, spel och godis, är inte längre destinationsvaror. Den nya destinationsvaran, alltså för att få in kunden i butiken, är måltidslösningar. Både i staden och på landsbygden. Denna nya kunskap har CSS utvecklingsgrupper sedan arbetat vidare med. Vill du veta mer om konsumentundersökningarna vänligen kontakta Bengt Hedlund, Convenience Stores Sweden 08-505 970 31 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

2. Utvecklingsgrupper

Den stora externa gruppen har delat upp sig i mindre arbetsgrupper och jobbar med olika frågeställningar som:  

  • hur får vi in kunden för att handla i butiken på bensinstationen nu när man kan betala vid pumpen och sedan åka?
  • hur får vi in lunchkunderna?
  • hur kan vi sälja mer till spelkunderna och hur kan vi få in andra kunder i butik utöver spelkunderna?

3. Category management-utbildning

För anställda på de företag som är en del av CSS så anordnar vi regelbundet en category management-utbildning som är anpassad för just vår bransch.

4. Studieresor

Varje år anordnar CSS en studieresa till något land som är särskilt spännande och ligger i framkant vad gäller branschens utveckling. Vi besöker butiker, träffar företagsledare för kedjor och leverantörer, träffar representanter för branschorganisationer och olika institut samt knyter kontakter. Hittills har vi besökt:
London (2013)
London (2014)
Pennsylvania/New York (2015)
Dublin (2016)
Chicago och NACS Show (planerat resmål 2017)

5. Convenience Stores Sweden FORUM

Varje år träffas hela branschen för avstämning och framåtblickande på CSS FORUM. Vi får till exempel en presentation av årets konsumentundersökning samt utvecklingsgruppernas arbete och resultat. Föreläsare och gäster från andra länder som USA eller nu senast Irland bjuds in, då vi får information om branschens läge och trender utanför Sverige. Vi tar med oss all kunskap och arbetar vidare för att utveckla branschen och nå våra mål.

6. Servicehandelsindex

Svensk Servicehandel & Fast Food startade Servicehandelsindex i maj 2008, och Convenience Stores Sweden fortsätter givetvis detta arbete. Med hjälp av HUI Research mäter vi fortlöpande volymutvecklingen och framtidstron i branschen varje kvartal.
Vill du veta mer om Servicehandelsindex vänligen kontakta Bengt Hedlund, Convenience Stores Sweden 08-505 970 31 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

7. Lobbying och PR

Vi följer politiken och det som kan tänkas påverka vår bransch vad gäller lagar och regler. Vi arbetar också med att lyfta fram våra branschfrågor i olika sammanhang. Vi deltar bland annat i Almedalen, vi finns representerade i Riksbankens kontanthanteringsråd, vi träffar riksdagspolitiker och myndigheter, skickar ut pressmeddelanden, skriver debattartiklar och artiklar i egen tidning Convenience Stores News. Med mera.

Vi är Convenience Stores Sweden:
Arla Foods, ATG, Atria Scandinavia, Axfood Sverige, BAT (British American Tobacco), Carlsberg Sverige, Circle K Sverige, ClearOn, Cloetta, Coca-Cola Enterprises Sverige, Convenience Stores Sweden, Direkten, Mars Effem, EMAB, Estrella, Fazer Konfektyr, Haribo Lakrits, JTI (Japan Tobacco International), Lantmännen Unibake, Lindvalls Chark, Menigo Foodservice, Nybergs Bageri, OKQ8, Orkla Foods, Philip Morris International, Privab, Red Bull, Reitan Convenience Sweden, Scan, SiaGlass, Spendrups Bryggeri, Svenska Spel, Swedish Match, Unilever

  • Skapad